Spring naar content
Bel ons adviespunt:
(013) 549 86 46

Voor wie is ‘Hulp bij Medische Kosten’?

Als u binnenkort dringende, noodzakelijke medische kosten moet maken, voelt u dat in uw portemonnee. Dat is vervelend. Zeker als het ervoor zorgt dat u niet genoeg geld meer hebt om van te leven. Dan kom je in de financiële problemen. Dat kan iedereen overkomen.  

U kunt dan misschien wel hulp krijgen. Stichting Ondersteuningsfonds Tilburg (TOF) helpt inwoners uit de gemeente Tilburg die financieel in de knoop gaan komen door medische kosten. Dit doet het TOF met “Hulp bij Medische Kosten”.  

Bel het adviespunt

013 549 86 46

Het AdviesPunt is op werkdagen telefonisch bereikbaar van 9.00 tot 17.00 uur.

Belangrijk om te weten 

  • We betalen één keer een vergoeding. Dit geld wordt later dus niet teruggevraagd. En de vergoeding telt ook niet mee als inkomen.
  • Er wordt altijd uitgegaan van de meest goedkope adequate oplossing
  • De noodzaak kan zowel medisch als sociaal zijn. 
  • De behandeling of aanschaf kan niet uitgesteld worden tot u weer genoeg eigen geld heeft en/of weer aanvullend verzekerd kunt zijn. 
  • Het eigen risico wordt nooit betaald. De eigen bijdrage mogelijk wel. Dit zijn 2 verschillende dingen.  
  • Er wordt niet betaald voor:
    • Kronen 
    • Parodontologie zonder goede gebitsverzorging door de klant 
    • Parodontologie zonder behandelplan 
    • Orthodontie zonder medische indicatie 
    • Therapieën door aanbieders in het buitenland 

Wilt u meer weten over de voorwaarden of heeft u vragen? Bel dan met het AdviesPunt van ContourdeTwern. Zij helpen u graag! Bel (013) 549 86 46

Benieuwd hoe een aanvraag in zijn werk gaat?

Quiet Tilburg gaat in gesprek met Tilburgs Ondersteunings Fonds. Bekijk de video!

Download hier het stappenplan voor de aanvraag Hulp bij Medische Kosten

Klik op de afbeelding om de PDF te downloaden

Bent u werkgever?

Breng dit onderwerp onder de aandacht. Wilt u een stapeltje flyers om in uw bedrijfskantine te leggen?

Bel dan met Marja Wittenbols

Wilt u meer weten over het Tilburgs Ondersteunings Fonds en wat het TOF voor u kan betekenen? Kijk dan hier

U kunt zelf een aanvraag doen als u aan de volgende voorwaarden voldoet:  

  • u woont in de gemeente Tilburg (of in de dorpen Berkel-Enschot, Udenhout en Biezenmortel);
  • u moet binnenkort dringend kosten maken voor uw gezondheid
  • de behandeling is nog niet gestart (bijvoorbeeld fysio) of de aanschaf heeft nog niet plaatsgevonden (voor bijvoorbeeld een bril);
  • de zorgverzekering vergoedt deze kosten niet, of maar een deel. De rest kunt u niet zelf betalen;
  • u kunt laten zien dat u door de deze medische kosten in de financiële problemen gaat komen (via bankafschriften);
  • u kunt niet (verder) besparen op uw uitgaven;
  • u heeft geen P-wetuitkering (Bijstandsuitkering). Heeft u wél een Bijstandsuitkering? Neem dan contact op met uw klantregisseur. Hij/zij kan u verder helpen. 
  • u heeft geen hulpverlener die u met dit probleem kan helpen. Of u bent bij een hulpverlener, maar die heeft niets met uw financiën te maken en dat wilt u zo houden.  

Heeft u al wel een hulpverlener die u met dit probleem kan helpen? Lees dan hier hoe een aanvraag gedaan kan worden.

Het is belangrijk eerst akkoord te krijgen op uw aanvraag voordat u met de medische behandeling start of medische hulpmiddelen aanschaft.  

Wilt u uw aanvraag starten of heeft u vragen? Bel het AdviesPunt op (013) 549 86 46

Wat kunt u allemaal aanvragen? Zie hieronder een paar voorbeelden, deze lijst is niet compleet maar geeft een idee van de mogelijkheden: 

  • Fysiotherapie  
  • Tandarts 
  • Medicatie 
  • Steunzolen 
  • Brillen, bij een gewijzigde sterkte 
  • Gehoorapparaten  
  • Traumatherapie 

Het kan ook gaan om de eigen bijdrage daarvoor. 

Wilt u uw aanvraag starten of heeft u vragen? Bel het AdviesPunt op (013) 549 86 46

  • Het Ondersteuningsfonds betaalt geen kronen of implantaten. Als deze wel worden aangevraagd, moet uitgelegd worden waarom deze nodig zijn;  
  • Bij kosten voor parodontologie (een tandarts gespecialiseerd in allerlei ontstekingen in de mond) is een behandelplan van de tandarts nodig, waarin de kosten worden uitgelegd;  
  • Als het kan, moeten de behandelingen verdeeld worden over meerdere kalenderjaren, zodat de inwoner het maximale van de aanvullende verzekering kan gebruiken. Wanneer er geen aanvullende verzekering is, moet eerst worden gekeken of deze afgesloten kan worden;  

De commissie kan een second opinion aanvragen (een tweede mening van een andere tandarts als de eerste diagnose twijfels oproept). De commissie volgt altijd het advies van de ToM-tandartsen op. 

Wilt u uw aanvraag starten of heeft u vragen? Bel het AdviesPunt op (013) 549 86 46

  • U belt het AdviesPunt via 013 549 86 46
  • De medewerker van het AdviesPunt noteert uw interesse én uw naam, telefoonnummer, e-mailadres en huisadres. En het moment waarop u niet bereikbaar bent. Hij/zij zet u op een terugbellijst.  
  • U wordt teruggebeld door iemand die alles over “Hulp bij Medische Kosten” weet en die alle tijd heeft om dit met u te bespreken. Deze persoon wordt uw ‘aanvrager”. Samen zet u op een rij of u in aanmerking komt voor hulp bij medische kosten. De aanvrager neemt een aantal zaken met u door, o.a.: 
  • waarom u hulp nodig heeft bij het betalen 
  • over de noodzaak van de behandeling 
  •  of u al gebruik maakt van andere mogelijkheden die u financieel kunnen ondersteunen (zoals de Meedoenregeling of Stichting Leergeld). Ook zal hij/zij kijken of u misschien nog andere hulp nodig heeft en u hierover adviseren.  
  • De aanvrager moet gegevens registreren om vast te stellen of u onvoldoende eigen geld heeft om uw medische kosten te betalen. Daarvoor is  informatie nodig over uw inkomsten en vaste lasten. U levert deze gegevens per mail aan. Net als de kostenbegroting voor uw medisch noodzakelijke behandeling. De aanvrager maakt met deze informatie een korte rapportage. Hieruit moet blijken dat de medische kosten inderdaad noodzakelijk zijn en dat u ze niet kunt betalen. 
  • Vervolgens verwerkt de aanvrager uw gegevens in een aanvraag. 
  • Uw aanvrager dient met uw toestemming uw aanvraag bij het TOF in. U heeft zelf geen contact met het TOF. Alle contacten lopen via uw aanvrager. 
  • Vervolgens bespreekt de beoordelingscommissie van het TOF uw aanvraag. Deze commissie komt één keer in de twee weken bij elkaar en besluit* of zij (een deel van) uw medisch noodzakelijke kosten vergoedt.  
  • De commissie licht uw aanvrager in over het besluit. Uw aanvrager brengt u op de hoogte. 
  • U start met uw behandeling of koopt het hulpmiddel of medicijn. 
  • De rekeningen stuurt u naar uw aanvrager, die ze doorstuurt naar het TOF. Het TOF betaalt uw zorgverlener rechtstreeks.  
  • Heeft u zelf al betaald? Dan stort het TOF het geld op uw rekening, zodra het TOF het betaalbewijs heeft ontvangen. 

 
* Het is belangrijk dat u alles zo volledig mogelijk aanlevert. Als de commissie nog vragen heeft, kan ze nog geen besluit nemen. Als er vragen zijn, zal het TOF deze via uw aanvrager stellen. Na beantwoording bespreekt de commissie uw aanvraag opnieuw  en ontvangt u via de aanvrager het besluit. 

Wilt u de ‘Maatwerkoplossing Medische Kosten’ aanvragen? Bel dan het AdviesPunt, zij helpen u verder!  

Wilt u uw aanvraag starten of heeft u vragen? Bel het AdviesPunt op (013) 549 86 46

Heeft u al een hulpverlener? Zoals bijvoorbeeld het Maatschappelijk werk, Amarant, een beschermingsbewindvoerder of schuldhulpverlening. Vraag hem/haar dan om de financiële vergoeding voor u aan te vragen via het digitale aanvraagformulier. Aanvraagformulier | Stichting Ondersteuningsfonds Tilburg

Heeft u vragen? Bel het AdviesPunt op (013) 549 86 46