Bijna altijd gaat het goed en kun jij fijn en enthousiast jouw vrijwilligerstaken doen. Gelukkig maar! Soms is het ingewikkelder en daarom hebben we per werksoort een aantal tips en adviezen gemaakt.
Gedragsregels
Als organisatie hebben we gedragsregels. Wij staan voor: iedereen doet en telt mee. Dat zeggen we niet alleen, maar dragen we uit in alles wat we doen. Daarom spreken we met alle vrijwilligers een gedragscode af. Doe jouw vrijwilligerswerk uit naam van Contourdetwern of R-Newt, dan ben je gebonden aan de gedragscode. Deze gedragscode geldt ook tussen jouw contactpersoon en jou. Je mag van ons verwachten dat wij ons ook professioneel opstellen en deze professionaliteit waarborgen.


De norm: emotie mag, agressie niet
Bij ons geldt: emotie mag, agressie niet. Bij agressie naar, door of tegen jou als vrijwilliger trekken wij als organisatie een duidelijke grens. Dit accepteren wij niet. Het overschrijdt de grens van hoe we met elkaar omgaan. Afhankelijk van de heftigheid maken we samen een incidentmelding. Dit geldt ook voor jezelf in de werkrelatie. Frustratie of verschil van mening bespreken we met elkaar…tijdig.
Elk type gedrag vraagt om een andere aanpak. Als organisatie geven we hier trainingen over waaraan jij kunt deelnemen.
Het belangrijkste is: Als het niet goed voelt, luister daar dan naar jouw gevoel. Jouw gevoel is leidend. Altijd!
Voor vrijwilligers geldt dat je bij elke vorm van agressie naar, door of tegen jou contact hebt met je contactpersoon. Deze kijkt wat passend is om te doen om samen weer veilig te zijn. Is jouw contactpersoon niet bereikbaar dan kun je tijdens kantoortijden bellen naar het Adviespunt van ContourdeTwern via 013 549 86 46
Het belangrijkste is: Als het niet goed voelt, luister daar dan naar jouw gevoel. Jouw gevoel is leidend. Altijd!
Op bezoek bij iemand thuis
Huisbezoeken zijn een belangrijk en leuk onderdeel van het vrijwilligerswerk. Dit gaat bijna altijd goed, maar soms is het wijs om even na te denken. Wat als er iets gebeurt in iemands huis waar jij je niet prettig of veilig bij voelt? Vooraf nadenken over welke situaties zich kunnen afspelen kan veel voorkomen.

Tips, voor het gesprek:
- Heb je (een eerste) contact en voelt dit vreemd of niet goed: bespreek dit dan met jouw contactpersoon. Bij twijfel, luister naar je gevoel: overleg, ga samen of stel uit. Sta je al aan de voordeur en het voelt op het niet goed? Zeg dan bijvoorbeeld: “Ik kom even zeggen dat ik vandaag niet langs kan komen, er is iets tussengekomen.”
Afspreken in het wijkcentrum of buurthuis kan ook. Tips, als het niet meer goed voelt tijdens het gesprek:
- Blijf kalm en zeg rustig dat je het gesprek beëindigt.
- Als iemand jou behandelt of taal gebruikt die jij niet prettig vindt, dan mag je hier iemand op aanspreken met als doel dat jij de leiding houdt in het gesprek.
- Ben je in gesprek en wil je weg. Het is oké om daarvoor een smoesje te gebruiken. Bijvoorbeeld: “Ik voel me niet lekker.”, of “Ik krijg een bericht dat ik naar huis moet.”. Het helpt als je hier vooraf over nadenkt en dit oefent.
- Als de situatie daarom vraagt bel je natuurlijk 112. Gelukkig is onze ervaring dat dit bijna nooit nodig is.
Tips, na het gesprek:
Is het bezoek anders verlopen dan verwacht? Bel dan je contactpersoon om te overleggen, of om gewoon je verhaal te vertellen. Dat is belangrijk voor jou en voor jouw contactpersoon. Is deze niet bereikbaar? Bel dan naar het Adviespunt via 013 549 86 46 of laat een terugbelverzoek achter.

Op een locatie van Contourdetwern
Wijkcentra zijn plekken waar mensen samenkomen. Soms kan er onrust ontstaan. Elke situatie is anders. Samenwerken met anderen maakt omgaan met ‘moeilijke situaties’ makkelijker.
Hieronder staan een paar tips om rekening mee te houden als je aan het werk bent.
- Op elke locatie van ContourdeTwern hangt een veiligheidskaart met belangrijke telefoonnummers. Bekijk en bespreek deze kaart met je contactpersoon.
- Bespreek met jouw contactpersoon hoe je een veilige situatie waarborgt. Ben je alleen? Zorg altijd voor je eigen veiligheid. Je hoeft geen held te zijn.
- Voelt het niet goed, ga dan naar je contactpersoon.
Sociale Media
Een paar tips:

- Bij vrijwilligerswerk kan ‘werk’ en privé wel eens door elkaar gaan lopen. Hou dit altijd gescheiden. Plaats geen werkzaken op persoonlijke accounts en geen persoonlijke zaken op een werkaccount. Dat houdt je de relatie zuiver. Voor jou, de bewoner en je contactpersoon.
Zie je iets wat niet kan, maak een screenshot met datum en tijd en reageer niet op het bericht zelf. Bespreek wat je gezien hebt met je contactpersoon.

Personen met onbegrepen gedrag
Persoonlijk contact met bewoners of bezoekers is een belangrijk en leuk onderdeel van het vrijwilligerswerk. Dit gaat bijna altijd goed, maar soms vertoont iemand gedrag dat moeilijk te begrijpen of te hanteren is. Dit noemen we ‘onbegrepen gedrag’. Dit gedrag kan mild zijn, zoals verwarring. Of ernstiger zoals agressie. Wat als je onverhoopt terecht komt in een situatie die je niet voorzien had? Vooraf samen bespreken en nadenken kan veel voorkomen.
Daarom hieronder paar tips.
- Voorkomen is beter dan genezen. Ga je naar iemand toe waarvan je onbegrepen gedrag vermoed? Overleg vooraf met je contactpersoon of, en onder welke voorwaarden, je met de persoon afspreekt. Spreek af in het wijkcentrum of een andere openbare plek.
- Ben alert op een veranderende stemming en beëindig op tijd een gesprek. Heb je aan het begin van het gesprek een ‘niet pluis’-gevoel? Geef dan aan dat je vandaag geen gesprek voert.
Kijk ook bij de informatie over een huisbezoek voor tips.
Iedereen is anders en dat maakt ons werk leuk en interessant. Vaak is ons contact goed en fijn. We kunnen veel aan en tegelijk zijn we niet grenzeloos. Neem je gevoel serieus.
Lees andere vrijwilligersverhalen
Complimentjes voor al onze vrijwilligers
Een steuntje in de rug voor gezinnen
Een wekelijks autoritje vol verhalen
Uitgelicht
Informatie voor vrijwilligers
Heb jij kosten gemaakt die je kunt declareren? Of wil je meer weten over onze gedragsregels? Alle informatie voor vrijwilligers bij ContourdeTwern vind je hier!

