Fietslessen en zelfvertrouwen
Madeleine (73) laat vol trots de fietsen zien in de stalling van het Zuiderkwartier. Ze vertelt enthousiast over de fietslessen die ze geeft en de dappere dames die deelnemen. Zij leren niet alleen fietsen, ook hun zelfvertrouwen groeit.
Fietslessen voor buitenlandse vrouwen
In 1993 startte ze met het geven van fietslessen bij het Centrum Buitenlandse Vrouwen (CBV). Daar kwamen vrouwen uit allerlei landen bijeen voor het volgen van allerlei cursussen. Maar ook om samen te koken, fietsles te volgen en ervaringen uit te wisselen. Inmiddels starten de fietslessen vanuit MFA het Zuiderkwartier. Ze hadden eigenlijk alleen oude fietsen, met allerlei gebreken. ContourdeTwern werd de nieuwe locatie voor de fietslessen en regelde degelijke fietsen.
Voor veel buitenlandse vrouwen in Nederland is het leren fietsen niet alleen een praktische vaardigheid, maar ook een stap naar meer onafhankelijkheid en integratie. Madeleine ontwikkelde samen met Angela van der Kloof, projectcoördinator van het CBV, een methodiek genaamd “Stap op de fiets”, die uiteindelijk landelijk werd ingezet. Deze methodiek bood vrouwen de kans om op een veilige en ondersteunende manier te leren fietsen. Ook krijgen ze verkeerslessen.
De lessen waren meer dan alleen praktische fietstrainingen. Ze boden vrouwen de mogelijkheid om zelfvertrouwen op te bouwen en deel te nemen aan de samenleving. Even naar de supermarkt op de fiets, of de kinderen uit school halen is zoveel sneller dan lopen.
Madeleine werkte mee aan de ontwikkeling van een lesmethode voor de vrouwen. Deze instructievideo is voor de docenten van de fietsles. In deze video laat Madeleine vooral zien hoe het niet moet.
Hun kinderen leren vaak fietsen op de fiets van vriendjes op school of in de wijk. Gewoon tijdens het spelen. Maar voor een volwassene is het veel lastiger om te leren fietsen vanwege hun angst. Het huishouden draait vaak op hen, ze mogen niet uitvallen door een val op de fiets.
Op zoek naar jouw manier van vrijwilligerswerk? Bekijk wat jij voor een ander kunt betekenen.
Een oud-deelneemster aan het woord
Zaynab vluchtte als 20-jarige uit Somalië. Ze is inmiddels 54 jaar en is een oud-leerling van Madeleine. Ook haar man was bang dat ze wat zou breken.
“Van een beginneling die helemaal niet kon fietsen en zich erg geïntimideerd voelde om te fietsen. Tot het feit dat ik nu overal veilig kan fietsen. Ik bedank Madeleine omdat ze de beste leraar is die een mens kan krijgen als het om leren gaat. fietsen. Jullie waren geduldig, vriendelijk en attent en zorgde ervoor dat wij zowel de theorie als de praktische elementen van het fietsen begrepen. En ook belangrijk: de veiligheidselementen van zowel de weg als de fiets. Je hebt ook langzaam de moeilijkheidsgraad verhoogd. Eerst fietsen op het schoolplein, later de weg op. Dat hielp me mijn zelfvertrouwen op te bouwen, terwijl ik mijn vaardigheden vergrootte. Zonder jullie had ik niet dat ik als volwassene kunnen leren fietsen. Dus: hartelijk dank.” – Zaynab
Dromen van een fietsschool
Madeleine merkt dat ze deze vrouwen niet alleen hielp met fietsen. Dat de dames vriendschappen opbouwden en groeiden in hun zelfvertrouwen.
In België is er een fietsschool; breed gedragen door de gemeente en welzijnsinstellingen. Dat is Madeleines droom voor de ontwikkeling van de fietslessen in Tilburg. Dat er in elk wijkcentrum goed opgeleide vrijwilligers werken die de vrouwen helpen om op vertrouwde wijze veilig de weg op te gaan. Madeleine: “Voor zwemles heb je diploma’s nodig? Fietsles geven kan blijkbaar iedereen?! Het is best eng om met een groepje angstige dames de weg op te gaan. Hoe ga je dat veilig doen? En: voel je jezelf als fietser veilig genoeg?”.
Samen veilig de straat op gaan vergt veel van de vrouwen, maar vooral ook van de lesgever. Volgens Madeleine zijn er een paar zaken die nodig zijn:
- Er zouden bij de lessen verschillende maten fietsen moeten zijn: 24, 26 en 28 inch-modellen.
- Dat lesgevers zelf de verschillen kennen tussen fietsen met een terugtraprem of fietsen met handremmen. En vooral: wat geef je dan voor aanwijzingen.
- De lesgevers moeten goed opgeleid zijn, ook in de theorie van het verkeer
- Dat er fietsmaatjes gezocht worden. Zodat ze als ze klaar zijn om zelf de weg op te gaan, iemand hebben om op een leuke manier de stad en de omgeving te gaan verkennen.
Madeleine stopt met haar actieve rol bij de fietslessen, maar de impact van haar werk is voelbaar. De methodiek en de lessen die ze hebben ontwikkeld, blijven een waardevolle bron voor nieuwe generaties vrouwen die willen leren fietsen. Madeleine: “Ik kijk dankbaar en trots terug. Ik wil heel graag Debbie, Netty en Nasra bedanken. Het was een feestje om de fietslessen samen met jullie te mogen vormgeven!”.
Word vrijwilliger op jouw manier
Binnen de tijd die jij hebt. Om iets te leren. Of om nieuwe mensen te ontmoeten. Zet je in voor een ander.