Troost door de telefoon terug naar overzicht

Noortje is bekend stem voor mensen die naar het Adviespunt bellen: “Mensen zijn al blij als ze even hun verhaal kwijt kunnen. Maar soms koppelen we mensen aan de coördinator informele zorg. Dan kunnen ze samen op zoek naar een maatje.”

Centraal meldpunt

Het Adviespunt is normaliter het digitale en telefonische meldpunt van ContourdeTwern waar burgers, professionals, vrijwilligers en andere organisaties terecht kunnen voor hulp of verwijzing op het gebied van zorg, wonen en welzijn. 

Toen het virus uitbrak, werd de dienst versterkt en omgezet tot een centraal corona-meldpunt voor alle zestien werkgebieden van ContourdeTwern. Noortje Bijvelt, coördinator informele zorg team Zuid: “En dat was ook hard nodig. Door de sociale onthouding dreigden kwetsbare personen in een isolement te geraken.”

Emoties aan de telefoon

Er belden mensen huilend, boos of verdrietig naar ContourdeTwern. Omdat ze niet naar hun geliefde biljart in het wijkcentrum of wekelijks koffie-uurtje konden. Dat maakte veel indruk. Er was ook veel onzekerheid. In het begin werden niet alle vragen beantwoord. Want medewerkers moesten eerst de maatregelen opzoeken of navragen bij de speciale corona-werkgroep. En er werd een corona-protocol uitgerold. 

Noortje: “We initieerden de Boodschappendienst. Speciaal voor ouderen die niet naar buiten durfden om boodschappen te doen. Dat werd enorm gewaardeerd.” Ook Ons Soepje was een ongekend succes. Een gratis maaltijdverstrekking voor mensen die aan huis gekluisterd zaten of voor zorgmedewerkers die geen tijd hadden om te koken. Alleen liep dat uit de hand, toen er veel mensen belden die eigenlijk geen recht hadden op de dienst. Want een gratis soepje? Wie wil dat nu niet? Het stoom liep bij de medewerkers uit de oren. Gelukkig zijn die voorwaarden later aangescherpt. 

Eenzaamheid is een groot probleem

Eenzaamheid was een heikel punt. Want hoe ondersteun je mensen die zo eenzaam zijn, dat ze niet weten hoe ze de dag door moeten komen. Noortje: “Het Adviespunt is veilig en klantvriendelijk. Er neemt altijd iemand de telefoon op. Die biedt een luisterend oor. Dat is vaak al voldoende. Mensen zijn al blij als ze even hun verhaal kwijt kunnen. Maar soms koppelen we mensen aan de coördinator informele zorg. Dan kunnen ze samen op zoek naar een maatje.” 

De feestdagen zijn niet voor iedereen vol warmte en gezelligheid

Kerst nadert met forse schreden. De donkere dagen voor kerst zijn nog nooit zo donker geweest. Het is een feest van samenzijn en verbroedering, dat kun je dit jaar vergeten. Noortje: “Wie zich rondom kerst eenzaam voelt, kan ons altijd bellen. En we kijken ook wat maatschappelijke organisaties doen om kerst voor kwetsbare groepen dit jaar een beetje draaglijker te maken.” Zo kun je bij VanHarte Resto een kerstmaaltijd bestellen; ook de wijkcentra van ContourdeTwern zitten niet stil. 

Ogenschijnlijk lijkt het rustig: achter de schermen zijn medewerkers met de actie #wezijnerwel druk bezig om eenzame wijkbewoners een fijne kersttijd te bezorgen met het rondbrengen van zelfgebakken kerstkoekjes, gezonde maaltijden of kerstkaarten met een handgeschreven kerstwens.

Nooit alleen. Juist tijdens de corona-maatregelen.

Klik hier voor onze contactgegevens. Je staat er ook in deze tijden nooit alleen voor. Samen met vele medewerkers en vrijwilligers zijn we er voor jou, juist in deze bijzondere tijden.