Geschenk uit de hemel terug naar overzicht

Nederland telt ruim 4 miljoen ouderen. Een kwart van hen voelt zich eenzaam. Even boodschappen doen, naar een activiteit of partner bezoeken in het verzorgingshuis is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Met AutoMaatje wil de ANWB samen met welzijnsinstellingen en vrijwilligers mensen helpen mobiel en actief te blijven.

Nog maar een paar maanden actief, maar nu al weten steeds meer ouderen hun weg te vinden. Vrijwilligers bij ContourdeTwern vervoeren minder mobiele 'buren' met hun eigen auto. Frans Leijten is één van hen. "In het begin was het best vreemd om een onbekende met je eigen auto op te halen en ergens heen te brengen. Maar leuk om allerlei verhalen te horen. En wat een dankbaar werk. Samen naar het ziekenhuis bijvoorbeeld en daar ook blijven voor een kopje koffie. Of de mevrouw die in dezelfde straat blijkt te zijn opgegroeid als ik. We zijn toen even door de buurt van vroeger gereden. Geweldig vond ze dat."

Pensioen

Eenmaal met pensioen wil Frans niet thuis gaan zitten. "Ik wist nog niet wat ik precies wilde gaan doen. Eén ding stond vast, het moest absoluut iets buiten zijn." ANWB Automaatje komt op zijn pad. Frans: "Ik ben een mensenmens, help graag anderen en houd van autorijden. Dit werk past helemaal."

Plannen

De aanvraag begint met een goede intake. "Voor dit werk heb je voelsprieten nodig." Aan het woord is Lian Deijkers, planner bij ContourdeTwern voor ANWB Automaatje. "Eerst de vraag helder in beeld krijgen. Moet iemand bijvoorbeeld even naar het ziekenhuis of duurt het bezoek een paar uur. Je kunt niet van een chauffeur verlangen dat hij uren blijft wachten. Hoewel…." Lian schiet in de lach. "Je maakt van alles mee. Zoals die keer dat een dame op bezoek wilde bij haar broer in België. Ze bleef er lunchen en de chauffeur mocht gezellig aanschuiven."

Maatwerk

Deelnemers moeten een rit 2 dagen tevoren reserveren. Een juiste match vereist maatwerk. "Zo is er een blinde dame die in huis opgehaald en afgezet moet worden. Soms moet een chauffeur eerst met de lift naar boven. En heeft iemand een paspoort nodig, dan is de kans groot dat hij eerst nog naar de fotograaf moet voor een pasfoto", vertelt Lian.

Coördinator Pascalle van Poppel van ContourdeTwern gaat verder: "Dan begint de puzzeltocht. Welke chauffeur woont het dichtst in de buurt bij de deelnemer. Met andere woorden: wat is de voordeligste rit. Mensen betalen namelijk een kilometervergoeding. Echt uitzoek- en rekenwerk dus. Het systeem is helaas nog niet zover dat dit automatisch wordt berekend. Door als grotere gemeente mee te doen aan het project, komen dit soort zaken naar boven. Het ANWB-systeem blijft in ontwikkeling. 

Aanmelden

Inmiddels zijn er 23 chauffeurs in dienst, 76 deelnemers die gebruik willen maken van  Automaatje en 130 ritten op de teller. Voor Tilburg Noord en 't Zand zijn extra chauffeurs welkom. De leeftijdsgrens is 75 jaar. Grootste bottleneck om aan de slag te kunnen blijkt de verzekering. Pascalle: " Verschillende verzekeraars ondersteunen het project niet. Ontzettend jammer."

Goud

'Een geschenk uit de hemel', zo omschrijft mevrouw Otten ANWB Automaatje. Inmiddels heeft ze er twee keer gebruik van gemaakt. Aanleiding was hondje Nicky. Mevrouw Otten: "Mijn hondje betekent alles voor me. Ze moest naar de dierenarts. De regiotaxi neemt geen honden mee en een gewone taxirit is te kostbaar." Haar contactpersoon mevrouw Van Den Oord van ContourdeTwern helpt haar thuis met formulieren en attendeerde haar op Automaatje.

Betrokkenheid

"Beide keren waren de chauffeurs enorm lief en attent. Ik ben boven in de flat opgehaald. Ze boden aan alle kanten hulp. Met de rollator, mijn hondje op schoot zetten, mee naar de dierenarts, zulke dingen. En we zijn een keer naar een supermarkt gereden, zodat ik eens buiten het centrum kom."

Als ze belt naar ContourdeTwern om haar relatienummer door te geven, krijgt ze te horen: 'u bent mevrouw Otten, u bent geen nummer.' Het ontroert haar nog altijd en ze heeft de uitspraak op haar prikbord gehangen. "De mensen zijn enorm betrokken. Dat maak ik helaas wel eens anders mee. Die menselijke kant is onbetaalbaar."

Drijfveer

Iedereen heeft er zin in en staat klaar om aan de slag te gaan. Chauffeur zijn betekent niet dat je gelijk ritten kunt rijden. "Het is maar net waar de aanvrager woont", vertelt Pascalle. Frans heeft geluk met al 9 ritten op de teller. "Jammer dat er nu geen ritje staat gepland." Pascalle: "Dat bedoel ik nou, die enorme betrokkenheid en het enthousiasme van iedereen is zo fijn."

Lian: "Pas heb ik een rit geregeld voor een 93-jarige man die uit eten wilde met zijn vrouw. Ze hebben zo genoten. Hij heeft alweer een nieuwe rit gereserveerd. Hier smelt ik van. Daar doe ik het voor. En mijn allereerste rit die ik geregeld heb? Die was voor mevrouw Otten!"

Gezond en Gelukkig in Tilburg

Nicolette van Poppel, beleidsmedewerker sociaal domein: "Deze vorm van vrijwillige hulp past helemaal binnen de transformatie van het sociaal domein, waarin we als samenleving meer zelf en samen oplossen. In het bestuursakkoord Gezond en Gelukkig in Tilburg staat dat we een inclusieve stad willen zijn waar iedereen mee kan doen in elke fase van het leven. Met passende ondersteuning als dat niet kan op eigen kracht. En met aandacht voor kwetsbare ouderen. Het Automaatje heeft in korte tijd laten zien dat deze vorm van vrijwillige hulp in een behoefte voorziet. Mensen durven vaak niet snel hulp te vragen. Maar omdat betaald wordt voor het aantal gereden kilometers wordt deze drempel deels weggenomen.

Als je hoort hoe blij mensen zijn dat ze sinds jaren weer naar de markt zijn geweest of een museum in Rotterdam eindelijk hebben bezocht. ANWB Automaatje heeft bewezen een ontzettend mooi initiatief te zijn waarvan ik hoop dat er nog veel ritjes volgen."

Bron: gemeente Tilburg

facebook reacties