Zelf stappen zetten terug naar overzicht

Locatie De Ypelaer

Zorgtoeslag, bezwaarschriften, moeilijk te begrijpen brieven: zomaar wat voorbeelden waarmee mensen langskomen bij het inloopspreekuur in wijkcentrum De Ypelaer. Iedere dinsdag en donderdag kun je van 13.00 – 15.00 uur terecht bij een van de spreekuurmedewerkers van ContourdeTwern. Zij helpen je met vragen en geven advies over wonen, financiën, zorg en welzijn.

“Het spreekuur wordt erg goed bezocht”, vertelt Sascha Engels, sociaal werker bij ContourdeTwern (foto). “Iedere keer zijn er wel zes tot veertien mensen met vragen die we proberen te helpen. Tijdens het gesprek probeer ik de hulpvraag goed in kaart te brengen. Soms kan ik iemand zelf helpen. Een andere keer is de vraag wat complexer. Dan schakelen we de hulp in van bijvoorbeeld het IMW, de schuldhulpverlening of het SNV. Dat noemen we opschalen.”

Brieven checken

Sinds vier maanden werkt Sharmarke als vrijwilliger bij het spreekuur. “Ik help met name de Somalische mensen die met vragen komen. Ik ben zelf van Somalische afkomst en kan ze dus veel uitleggen. Maar ook Syrische mensen kan ik een beetje wegwijs maken, omdat ik wat Arabisch spreek.” Er komen veel nieuwkomers naar de spreekuren. Maar ook mensen die al langere tijd in Nederland wonen. “Veel brieven zijn moeilijk te begrijpen voor ze. Ze willen graag goed reageren en komen daarom graag langs om te checken of ze het goed doen”, aldus Sharmarke.

Veel voorkomende vragen hebben te maken met financiën, zorg en eenzaamheid. Financiën en zorg zijn vrij concreet aan te pakken. Bij eenzaamheid ligt dat moeilijker. “Het is vaak al een hele stap voor mensen om hierover te praten en iets te willen veranderen”, vertelt Sascha. “Als iemand graag iets wil gaan doen, schakel ik makkelijk met het Steunpunt Vrijwilligerswerk hier in De Ypelaer. En als een bewoner graag activiteiten wil ondernemen in het wijkcentrum, verkennen we samen de mogelijkheden hiervoor."

Tijd vrijmaken

Een spreekuur van twee uur met soms wel veertien bezoekers: dat klinkt als erg snel en onpersoonlijk. Maar niets is minder waar. Sascha vertelt: ”Een spreekuur in het wijkcentrum is voor veel mensen laagdrempelig. Er wordt tijd voor ze gemaakt, ook als er te veel of te ingewikkelde vragen zijn. We proberen altijd iets op te lossen en zo nodig een vervolgafspraak te maken.” Sascha komt ook bij mensen thuis. “Dat wordt erg gewaardeerd. Zo was er laatst een wat oudere man die nogal overstuur De Ypelaer binnenkwam. Hij heeft Parkinson en had het idee dat er allerlei dingen misliepen. Ik ben op huisbezoek geweest om wat meer aandacht en tijd aan hem te besteden. Ik zag allerlei brieven liggen van verschillende instanties. Dit kan nogal verwarrend en overweldigend zijn. Door wat telefoontjes te plegen naar de verschillende instanties, heb ik deze met elkaar kunnen verbinden. De regie rondom de zorg is nu helderder. Zo is het rustiger en duidelijker voor meneer.”

Voldoening

Sharmarke vindt het erg leuk om mee te helpen bij de spreekuren. “Ik help ook bij de voedselbank en zie veel mensen. Soms word ik op straat herkend en roepen ze me hard na om me te bedanken. Dit werk geeft me veel voldoening. Ik voel de waardering als ik iemand help.”

Ook Sacha vindt haar werk leuk. “Ik vind het fijn om mensen te helpen en het is leuk om met zo veel verschillende culturen te werken. Het is prettig om te zien dat mensen ook zelf stappen kunnen zetten, met een beetje hulp van ons. Belangrijk is om niet alleen de problemen van nu op te lossen maar ook om te kijken wat er achter die problemen ligt. Dan kom je tot de kern en kun je mensen echt helpen. Een formuliertje invullen is zo gedaan. Een gesprek voeren van mens tot mens heeft meer waarde.”

Toekomst

Hoe ziet de toekomst van de spreekuren eruit? Susan van de Nieuwelaar is sociaal werker in De Ypelaer. Zij vertelt: “We blijven mensen helpen met hun vragen op het gebied van zorg, welzijn, wonen en financiën. Wel gaan we bewoners meer stimuleren zelf te doen. Dit is een leerproces. Het project Thuisadministratie, waar we veel mee gaan samenwerken, zal hier een goede basis voor zijn.”

Verder wil ContourdeTwern bewoners begeleiden om een soort van ambassadeur te zijn in hun wijk. “Een actieve bewoner kan bijvoorbeeld vanuit zijn flat andere bewoners helpen met vragen. Of ze verwijzen naar het spreekuur. Kortom: de spreekuren blijven, we helpen mensen meer zelfredzaam te zijn en we helpen bewoners anderen te helpen in hun buurt. “

Contactgegevens

Contact Sascha Engels
Telefoonnummer 013 455 29 28
E-mailadres saschaengels@contourdetwern.nl
facebook reacties